Friday, March 15, 2013

7 Asas memupuk Fikiran Positif

 Dibawah ini adalah 7 asas memupuk fikiran positif,selamat membaca .

1. Bersangka baik dengan siapa saja.
Niatkan dalam hati, Anda mau baik dengan semua orang yang ada di sekeliling Anda.Seperti halnya di BIMBEL kabataku kami para team bimbingan belajar matematika kabataku selalu menerapkan sikap baik ke semua orang tidak hanya pada sesama team.


2. Tumpukan pada nilai-nilai murni. 
Pada siapa saja yang Anda temui, bercakap dan berinteraksi, fokus pada sikap-sikap baik yang Anda lihat ada pada dirinya.Mentor kami kak Daniel juga selalu berkata seperti itu,agar selalu be positif thingking .

3. Buang emosi negatif.
Jauhkan diri Anda dari sikap pendengus, cepat marah, selalu sakit hati, asyik geram dan buruk sangka. Bila emosi-emosi negatif ada (walaupun sedikit), ia akan menghalang Anda dari menjadi orang yang berfikiran positif. Buang emosi-emosi negatif dari meresap masuk ke fikiran anda.


4. Istighfar serajin mungkin, seikhlas mungkin, sebanyak mungkin.
Lafaz istighfar dengan sepenuh hati dapat membuang segala emosi negatif yang bersarang di diri anda. Bila Anda sadar yang Anda sudah berubah sedikit ke emosi negatif ataupun sudah mula bersangka buruk, cepat-cepat istighfar. Bila mendengar orang lain memaki atau orang mengumpat, istighfar dalam hati. Sebab, perkataan buruk yang Anda dengar akan mencetuskan banyak gelombang emosi negatif yang mencemarkan pemikiran positif.

Begitu juga kalau lagi belajar matematika,atau kalau mengerjakan matematika online yang terkadang coneksinya lemot,saya ucapkan istigfar mengganti emosi saya.hehhehehh

5. Play More, More and More. Have Fun!.
Hiburkan hati, dekatkan diri Anda dengan jenaka, lawak dan yang lucu-lucu. Ketawakan diri sendiri bila resah, menghapus dari rasa tertekan. Kesannya, Anda dapat maintain fikiran positif. Selain tu,coba gembirakan diri. Bila rasa gembira, teruja dan seronok, Anda jadi lebih bermotivasi, lebih bersemangat!

Seperti BIMBEL kabataku yang memudahkan matematika menjadi simple,faster and fun :)

6. Jangan Hiraukan Perkataan Negatif Orang
Biarkan saja mereka. Buat saja, terus latih minda Anda supaya berfikiran positif dengan 5 langkah di atas. Terlalu banyak mendengar komen orang akan menyusahkan diri sendiri, kerana bila situasi negatif terjadi pada Anda (ditarik oleh pemikiran negatif), mereka hanya akan mampu melihat. Mereka hanya akan mampu berasa kasihan. Yang susah siapa? Anda juga sebab ia terjadi pada Anda, bukan mereka.

7. Jangan menyalahkan orang, situasi, keadaan, persekitaran, benda.
Tetapi, salahkan diri sendiri, sebab tak buat yang terbaik. Anda kali ni sikap, tekad untuk buat yang terbaik, lagi OK di masa akan datang.
Orang yang berfikiran positif tak suka menyalahkan siapa, menyalahkan situasi, keadaan, persekitaran, mahupun benda. Dia mengkaji di mana silapnya, menganalisa lalu mengambil inisiatif berubaha ke arah yang lebih baik.

Itulah 7 asas memupuk fikiran positis,semoga bermanfaat :)

No comments:

Post a Comment